Kampaň proti islámu a migraci vedená migrantem žijícím mezi muslimy

15. 02. 2016 23:37:49
Značný ohlas vyvolal záznam zachycující události během demonstrací 6. února 2016. Video prezentuje údajnou státními složkami připravenou provokaci v podobě zinscenovaného sporu mezi dvěma názorově protichůdnými skupinami.

Záznam byl rovněž opatřen svéráznými titulky, které mají diváka za použití expresivních výrazů vtáhnout do děje a vysvětlit mu tak běh událostí. Následně byl sdílen na Facebookové (FB) stránce We Are Here At Home .com, odkud se rapidně šířil a za několik málo dní získal více než půl milionu zhlédnutí.

Administrátoři stránky dále video označili komentářem: "Takhle se dělá žumpa a propaganda!" Tímto nechtěně popisují svoji práci.

Záznam vyvolal i pozornost proruského konspiračního a dezinformačního portálu aeronet.cz, jehož existence je opředena mnoha tajemstvími. Více o aeronet.cz v článku Jak "informují" tzv. proruské weby? Tento portál tak publikuje vlastní článek včetně zmíněného videa a opatřuje ho svérázným titulkem o provokační akci, neuvěřitelné inscenaci režimu a jeho manipulování s veřejným míněním. Rovněž aeronet.cz tak zejména v posledním bodě nechtěně popisuje vlastní činnost.

Vraťme se ale ke zmíněné FB stránce. Pokud se zaměříme na obsah, ten plně koresponduje s tématy, se kterými pracuje proruská dezinformační kampaň v ČR. Na stránce tak nalezneme řadu příspěvků týkajících se uprchlické krize, islámu, odporu proti politice USA a EU, příspěvky zesměšňující premiéra Sobotku a velebící prezidenta Zemana apod. Mezi ně je zamíchán další obsah, který prezentuje Rusko a politiku Kremlu v dobrém světle. S oblibou je rovněž sdílen obsah z ruského státního kanálu RT, který je jedním z nástrojů prosazování mocenských ambic Kremlu ve světě. Celkově tak můžeme nalézt jistý časový a obsahový soulad resp. symbiózu stránky s proruskými dezinformačními weby.

Stránka se tak prezentuje v duchu velmi zajímavého vyjádření Jana Šubrta, mluvčího BIS viz článek Vybrané metody proruské propagandy v ČR.

„...shodné rysy propagandy totalitních a autoritářských režimů obecně lze označit. Prvořadým úkolem propagandy režimů s mocenskými ambicemi je vrážet klín, rozdělovat a štěpit, pomlouvat instituce a vlády, vytvářet chaos a destabilizovat.“

Toto nám potvrzuje již zmíněné video, které má ještě více podnítit znepokojení občanů, eskalovat vnitřní konflikt a podkopat důvěru k institucím.

Pokud se pokusíme dohledat konkrétní osoby, které za danou stránkou stojí, nenalezneme na kartě informací žádné relevantní sdělení.

Nalezneme pouze odkaz na související doménu wearehereathome.com, na které je umístěn pouze obrázek a krátký text sloužící jako odkaz na danou FB stránku.

Nezbývá nám tedy jiná možnost, než pokusit se vyhledat vlastníka této domény. Zde jsme již úspěšnější.

Dozvídáme se, že doména je registrována na jméno Petr Mančík, který při registraci uvádí adresu do švýcarského Zurichu.

Následně můžeme snadno nalézt FB profil Petra Mančíka, u kterého je vhodné všimnout si fotografie v záhlaví (panorama Dubaje) a popisku v adresním řádku "Agency.AE". Na profilu rovněž můžeme nalézt jistou spojitost se zmíněnou FB stránkou.

Rovněž můžeme nalézt profil dotyčného na ruské sociální síti vk.com, kde je umístěna analogická stránka, která je s Petrem Mančíkem propojena.

Nyní se zaměříme na zmíněný popisek Agency.ae. Snadno tak nalezneme webové stránky agency.ae, které patří společnosti sídlící ve Spojených arabských emirátech v Dubaji a zabývající se mimo jiné internetovým marketingem a vztahy s veřejností (PR). Spojitost s Petrem Mančíkem je na těchto stránkách rovněž uvedena, jak se můžeme přesvědčit níže.

Pro posouzení odborných kompetencí dotyčného, můžeme nalézt jeho profil na profesní sociální síti LinkedIn. Zde rovněž zjistíme provázanost s agency.ae a také se dozvíme, že Petr Mančík je profesionálem v oblasti marketingu, PR a médií.

Lokalizaci osoby do Spojených arabských emirátů nám potvrzuje i jeho profil na sociální síti Google plus, kde je uvedeno jako bydliště Dubaj.

Závěrem

V zákulisí stránky, která je tematicky zaměřena proti migrantům/uprchlíkům, proti islámu a která publikuje obsah v souladu s tématy a metodami proruské dezinformační kampaně, stojí svým způsobem migrant podle všeho žijící mezi muslimy a který není pouhým nadšeným občanským aktivistou, ale profesionálem v oblasti internetového marketingu a PR.

Náhoda?

Domnívám se, že ne.

AKTUALIZACE: Téma se prvotně objevuje v pořadu Reportéři ČT v reportáži Bludiště virtuální reality.

A jaké reakce vyvolal můj článek na zmíněné FB stránce? Očekávatelné.

Tuto informaci si tak můžeme lehce ověřit, pokud se podíváme na obrázek níže a všimneme si příspěvku Milady Horké.

Když na stejné vlákno nahlédneme později, zjistíme, že text mizí.

O aktivitě admina se můžeme přesvědčit i dále. Zaměřme se na postranní scrollovací lištu ukazující, že se jedná opravdu o nejnovější příspěvek - Stanzana Hlokegorová.

Později si tak můžeme všimnout (postranní lišta), že příspěvek Františka Flimela se posouvá na první místo, zatímco ten od uživatele Stanzana Hlokegorová mizí. Jako v předchozím případě můžeme porovnat čas.

Někteří rovněž v diskusi vyjádřili názor, že na základě profilů na sociálních sítích nelze jednoznačně přiřadit lokalizaci Petra Mančíka do Spojených arabských emirátů. Během přípravy článku jsem provedl opravdu rozsáhlé šetření, kde mnoho na sobě nezávislých zdrojů tuto lokalizaci potvrzuje. Potvrzuje ji např. i obrázek vytvořený z webové prezentace dané agentury, která sídlí v Dubaji a jíž je Petr Mančík jednatelem. Nicméně se můžeme dále podívat na vyjádření samotné osoby.

Paradoxem je, že provozovatel stránky silně orientované proti islámu publikuje svou fotografii na níž je zachycen vedle ženy, která je pravděpodobně muslimkou. Z fotografie tak nepůsobí, že by dotyčný byl nepřátelský vůči muslimům. To ještě více potvrzuje domněnku, že provoz FB stránky je komerční zakázkou a ne občanským aktivismem.

A o tom, zda obsah dané FB stránky je nejen proti islámu a migraci, ale je rovněž "proputinistický"? K tomu nám Petr Mančík v podstatě sám sdělí své.

Pozn. V článku užité doprovodné a ilustrační materiály pocházejí z veřejných zdrojů z nichž jsou přejímány v rámci úřední a zpravodajské licence dle paragrafu 34 Zákona 216/2006 Sb.

Autor: Roman Máca | pondělí 15.2.2016 23:37 | karma článku: 42.59 | přečteno: 24115x


Další články blogera

Roman Máca

Tak trochu jiná reportáž z Prague Pride 2018

V sobotu jsem se zúčastnil Prague Pride, resp. jedné „doprovodné akce“. Tou „doprovodnou akcí“ byla protidemonstrace, kterou svolali neonacisté z tzv. Národní obrody a bylo to vskutku výživné.

13.8.2018 v 10:08 | Karma článku: 44.72 | Přečteno: 64131 | Diskuse

Roman Máca

Ovčáčkův svět: Prokazatelné ruské lži o Zemanovi nevadí, z ČT a Respektu se může pominout

Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček vytáhl do další bitvy s Českou televizí a s týdeníkem Respekt. A ani na mě tentokrát nezapomněl. Prý jsem autorem dezinformace, kterou média nekriticky převzala.

24.5.2018 v 11:07 | Karma článku: 44.98 | Přečteno: 10171 | Diskuse

Roman Máca

Podivuhodné vztahy u sponzorů Miloše Zemana: miliardář a právníci u ruského konzulátu...

Spolek Přátelé Miloše Zemana z velké části financuje (ne)kampaň za zvolení Miloše Zemana. Figurují v něm jména jako Mynář, Nejedlý, Srp, Veleba, Galuška. Parta je to skutečně zajímavá a podivuhodní jsou i její sponzoři.

26.1.2018 v 7:42 | Karma článku: 48.50 | Přečteno: 68236 | Diskuse

Roman Máca

Bláznivý předvolební příběh: Zeman je hrdina Churchill, Drahoš zrádce Chamberlain

Po prvním kole prezidentských voleb se již naplno rozbíhá dezinformační kampaň proti Jiřímu Drahošovi. Její součástí jsou i skutečně zvláštní přirovnání jednotlivých kandidátů k historickým osobnostem.

17.1.2018 v 14:11 | Karma článku: 41.33 | Přečteno: 7285 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Jan Tomášek

Mezi Bosnou a Srbskem v krátkých filmech Voxpotu

Bosna – jedna ze zemí, kterou jsem nenavštívil, přestože pro mě má, nebo spíše měla příchuť romantiky a nepříliš vzdálené exotiky. Vlastně nemusím být všude, když je všude televize – dá se říci.

18.10.2018 v 4:15 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 19 | Diskuse

Karel Trčálek

Skandální lež propalestinské České televize o Pásmu Gaza už nese své jedovaté plody!

Jestli za skandální lež ze Zpráviček na ČT, kdy byl Izrael obviněn z okupace Pásma Gazy, nebude někdo co nejpřísněji potrestán, tak opravdu přestanu platit koncesionářské poplatky, protože něco takového nemá prostě obdoby!

11.10.2018 v 18:51 | Karma článku: 29.23 | Přečteno: 1475 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Skandální lež České televize

Server iDNES přinesl 10/10 zprávu o tom, že šéf ČT odmítl vysvětlit reportáž o Palestincích z dětského pořadu Zprávičky. Kontroverzní reportáž odvysílaná na Déčku pojednávala o Izraelem okupovaném území Palestiny.

11.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 48.40 | Přečteno: 23176 | Diskuse

Libor Čermák

Takovéto reportáže by se ČT měly tvrdě zakázat!

Jak si představuji seriózní reportáž o dětech, které v pubertě propadly nějaké náboženské sektě? Především jako varování a rady pro rodiče doplněné radami odborníka na sekty. Jenže jeden pořad ČT z nich dělá naopak hrdiny.

8.10.2018 v 18:13 | Karma článku: 41.25 | Přečteno: 2453 |

Jan Bartoň

Ochránci ČT si mohou oddychnout - Štěpánek stáhl svou kandidaturu do RRTV

Petr Štěpánek se podle posledních zpráv stáhl z kandidatury na člena RRTV. S jeho podporou váhali i poslanci z hnutí ANO. Zato štěstím zářit může například Jan Farský, který Štěpánka obvinil z toho, že chce zlikvidovat ČT.

3.10.2018 v 8:00 | Karma článku: 33.34 | Přečteno: 965 | Diskuse
VIP
Počet článků 90 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 10165

Jedinec zabývající se problematikou bezpečnosti internetu, sociálních sítí, mediální manipulace a obecně témat, která považuji za aktuální a potřebná. Také trochu cestovatel a dobrodruh. Přežil jsem týden v Nigérii, konflikt na východní Ukrajině a zemětřesení v Ázerbajdžánu. Věčný student cizích jazyků, celoživotní sportovec a příležitostný kuchař.

Věřím, že moudrost, slušnost a lidská vzájemnost je tou správnou cestou.

„Cit ani vůle nejsou argument, chybí-li rozum.“ (TGM)

Analytik Institutu pro politiku a společnost, spolupracovník redakce Manipulatori.cz.

Sledovat mě můžete také na Twitteru.

Můj osobní blog. Tj. mou činnost resp. obsah na něm nikdo další neovlivňuje a ani neplatí.





Najdete na iDNES.cz